Pandemia koronawirusa zmieniła nasze życie w wielu dziedzinach. Zamrożenie wielu światowych gospodarek sprawiło, że różne życiowe kwestie i priorytety zaczęliśmy postrzegać inaczej. Jednym z przykładów jest tutaj sytuacja w handlu. Większość stacjonarnych sklepów została zamkniętych, a funkcjonują tylko te oferujące „artykuły pierwszej potrzeby”. Inne branże, jeśli to możliwe skoncentrowały się na sprzedaży online. I właśnie obszar e-commerce stał się obecnie najszybciej rozwijającą się gałęzią handlu.

Powstanie i rozwój elektronicznego handlu

Korzenie sprzedaży internetowej znajdują się w popularnej od lat sprzedaży wysyłkowej. Jej początki sięgają jeszcze XIX wieku, kiedy to w 1881 roku firma Hammacher-Schlemmer, oferująca narzędzia i materiały budowlane, wydała pierwszy katalog wysyłkowy. W XX wieku sprzedaż wysyłkowa się upowszechniła. Wiele ofert zamieszczano w prasie, często sprzedając produkty, których nie można było znaleźć w sklepach stacjonarnych. W Polsce sprzedaż wysyłkowa była bardzo popularna w latach 90 ubiegłego wieku. Wtedy to jednak zaczął już raczkować handel online. Jednak za prekursora e-commerce uważa się Michaela Aldricha, który na początku lat 80 wprowadził usługę teleshopping. Polegała ona na wybieraniu i zamawianiu określonych produktów na ekranie telewizora przy pomocy pilota. Prawdziwe sklepy internetowe ruszyły natomiast w połowie lat 90 wraz z rozwojem Internetu i usługi World Wide Web.

E-commerce w Internecie

Aby handel w Sieci mógł się rozwijać potrzebna była łatwa obsługa i bezpieczeństwo danych. Tak więc w połowie lat 90 powstawało coraz więcej stron internetowym z ofertą sprzedaży wysyłkowej. Przykładem prekursorów jest Amazon, który wystartował w 1994 roku, jako księgarnia internetowa. Innym gigantem, który wtedy wystartował jest eBay, proponujący swoim użytkownikom sprzedaż i zakup produktów na aukcjach internetowych. Klienci potrzebowali także poczucia bezpieczeństwa podczas przeprowadzania transakcji. W dużej mierze poczucie to zapewniło wprowadzenie protokołów SSL, które szyfrowały dane w wysyłanych informacjach. Na przełomie wieków sklepy internetowe zaczęły powstawać jak grzyby po deszczu. Przyczyniła się do tego ogromna liczba gospodarstw domowych podłączonych do Sieci. Wtedy też e-commerce zaczął rozwijać w Polsce, a w 1999 wystartowały m.in. Allegro i Merlin.pl.

Zakupy online w czasie pandemii

Od czasu ogłoszenia pandemii koronawirusa i wprowadzenia restrykcji m.in. w handlu, sektor e-commerce przeżywa prawdziwy boom. Mimo ograniczeń popyt na produkty używane do tej pory utrzymuje się na podobnym poziomie, dlatego ich sprzedaż przeniesiono do Internetu. Co ciekawe, badania przeprowadzone pod koniec marca 2020 roku wykazały, że największy wzrost zanotowała branża spożywcza (ponad 200%) i kosmetyczno-zdrowotna (ponad 100%). Konsumenci, zatem mimo możliwości zakupu tych artykułów w sklepach stacjonarnych w dużej mierze zaczęli zaopatrywać się przez Inernet. Inne branże zanotowały wzrosty kilkudziesięcioprocentowe w stosunku do marca 2019. Można śmiało stwierdzić, że niewesołe okoliczności przyczyniły się kolejnej cyfrowej rewolucji. Przejawia się ona nie tylko we wzroście popularności e-commerce, ale także w pracy zdalnej w wielu specjalnościach zawodowych.

 

Organizacja kampanii

Podmioty, które są w trakcie zakładania własnych e-sklepów, mają świadomość, że zmiana, która obecnie dokonuje się na naszych oczach, zostanie z nami już na zawsze. Konsumenci przekonają się do zalet kupowania przez Internet i nadal sporą część zakupów będą przeprowadzać w Sieci. Trzeba więc przygotować się do długofalowych działań, które pozwolą zwiększać sprzedaż, a także wypadać pozytywnie na tle konkurencji. Dlatego bardzo ważne jest opracowanie strategii na zdobycie jak największej liczby klientów, a także przywiązanie ich do konkretnego e-sklepu. Wyznaczone cele powinny być skorelowane z budżetem przeznaczonym na kampanię. W zależności od wysokości owego budżetu będzie można skoncentrować się na mniejszej, lub większej liczbie działań.

Strona internetowa i jej pozycjonowanie

Strona firmowa, która dotychczas pełniła rolę bazy informacyjnej i wizytówki firmy bądź marki, teraz stanie się punktem wyjścia (czy raczej wejścia) do zrobienia zakupów w e-sklepie. Dlatego bardzo ważne, aby wyróżnić się z „tłumu” innych, podobnych stron. Wysoka pozycja w wyszukiwarce internetowej sprawi, że klienci, którzy szukają sklepu internetowego z danej branży trafili akurat na naszą stronę. I zostali już na niej, przechodząc do zakupów. Aby tak się stało strona powinna posiadać atrakcyjną szatę graficzną, a także być przyjazna i łatwa w nawigacji. Wpływ na wysokie pozycjonowanie mają czynności SEO, które optymalizują stronę pod względem technicznym i strukturalnym. Drugim ważnym czynnikiem pozycjonowania jest efektywny marketing treści.

Content Marketing

Praca nad treścią to jeden z najważniejszych elementów kampanii marketingowej. Treść pomoże w jej prowadzeniu na dwa sposoby. Pierwszy to wpływ na pozycjonowanie. Odkąd zmieniły się algorytmy Google, content stał się równie ważny, co zdobywanie linków. Po drugie, publikowanie wartościowych treści wpływa pozytywnie na wizerunek marki czy firmy i pracuje na jej profesjonalny wizerunek. Przydatne treści można publikować na kilka sposobów. Podstawowym będzie publikacja ciekawych tekstów na blogu firmowym. Artykuły mogą być pisane przez kogoś z firmy, lub osobę wynajętą. Mogą one dotyczyć stricte tematyki związanej z daną branżą, ale mogą do niej czasem tylko lekko nawiązywać. Ważne, aby były na tyle ciekawe, żeby przyciągnęły do e-sklepu czytające je osoby. Content marketing może też być realizowany na innych stronach, np. portalach branżowych.

Media społecznościowe

Social media to od kilku lat najważniejszy obszar komunikowania się marki z klientem. Dzieje się tak z uwagi na ich ogromną popularność. Wszystkie najważniejsze portale społecznościowe mają kilka miliardów użytkowników na całym świecie. Życie w pewnej mierze przeniosło się tam, i czy to komuś się podoba, czy nie, trzeba to wykorzystać marketingowo. Firmowy profil na Facebooku to w tej chwili niemal podstawa działania społecznościowego. Dzięki umiejętnemu publikowaniu wpisów, ogłaszaniu akcji promocyjnych, czy konkursów można zyskać szerokie grono odbiorców, którzy będą czuli się związani z danym e-sklepem. W miarę prowadzenia kolejnych działań należy poszerzyć obszar działania do innych portali, np. Instagrama, YouTube czy LinkedIn. Da to ogromne możliwości różnorodnych działań. Trzeba tylko pamiętać, żeby wszystkie działania były odpowiednio skoordynowane.

Marketing szeptany

Popularna „szeptanka” może być świetnym uzupełnieniem głównych działań marketingowych. Wpisy zachwalające daną firmę na forach, czy w mediach społecznościowych, spełniają potrójną rolę. Po pierwsze mogą promować konkretne produkty i zachęcać do ich kupna. Dodatkowo, w wypadku e-commerce, można podkreślać sprawną realizację zamówień czy zgodność zamówienia z przysłanym towarem. Po drugie, marketing szeptany jest też po części marketingiem treści i wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony. Wreszcie po trzecie, prawidłowo zainicjowana dyskusja, może trwać długo, angażując w promocję zwykłych użytkowników Sieci.

Reklamy płatne

Dodawanie płatnych reklam jest świetnym sposobem intensywnej promocji, np. na początku danej kampanii. Najpopularniejszą obecnie formą płatnych reklam są Google Ads, które przez opłacony czas wyświetlają się na górze wyników wyszukiwani. Drugą popularną opcją są reklamy Facebook Ads. Ich dużą zaletą, jest możliwość określenia konkretnej grupy odbiorców, którzy powinni być nią zainteresowani. Minusem obu opcji jest to, że reklamy są aktywne tylko w opłaconym okresie. Po jego zakończeniu, przestają one być widoczne.

Wszystkie wyżej zaprezentowane możliwości pokazują jak w nowoczesny i skuteczny sposób promować rozwijający się podmiot e-commerce. Wszystkie treści promocyjne użyte w należyty i profesjonalny sposób będą skuteczne i pozwolą zwiększyć sprzedaż.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *