Branding. To słowo, które na pewno wpadło Ci w uszy, jeśli prowadzisz biznes lub interesujesz się marketingiem. Jednak czy wiesz dokładnie, co to jest i czym się zajmuje? Pewnie należysz do grona osób, które „mniej więcej kojarzą, o co chodzi”. My dzisiaj wyjaśniamy dokładnie, na czym polega branding i na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia kampanii. Serdecznie zapraszamy do przeczytania artykułu!
Wszystko co powinieneś wiedzieć na temat brandingu
Zacznijmy od podstaw. Branding jest budowaniem wizerunku i świadomości marki wśród klientów. Zarówno tych aktualnych, jak i potencjalnych. Polega na kreowaniu i utrwalaniu w ich umysłach pozytywnego wizerunku firmy. Jest to niezwykle istotny zabieg. Aktualnie klienci znacznie częściej i chętniej, wybierają produkty i usługi marek, które cenią i znają. Jeśli odbiorca nie utożsamia się z wartościami, które promuje marka, to szansa, że zakupi jej produkty, jest niezwykle niska. Branding można więc nazwać też zbiorem metod i technik marketingowych, mających na celu kreowanie marki i utwierdzanie jej istnienia w życiu i świadomościach klientów. Bardzo ważnym elementem tego rodzaju działań jest konsekwencja, spójność i systematyczność. Oczywiście należy też przygotować odpowiednią strategię i skrupulatnie się jej trzymać. To zapewni firmie sukces na rynku i zdobycie przewagi nad konkurencją.
Jak zbudować skuteczny brand marki?
Podstawą do działań jest stworzenie skutecznej strategii marki. Jest to charakterystyka firmy obecnie oraz tego, jak ma wyglądać ona w przyszłości. Aktualnie wyróżnia się 3 podstawowe elementy odróżniające markę od konkurencji:
• Branding wizualny – Są to wszystkie podstawowe elementy, takie jak logo, kolory czy typografia. Czyli to, co jako pierwsze rzuca nam się w oczy.
• Marka głosowa – Element bardzo często ignorowany lub bagatelizowany. Jednak ma on bardzo ważne znaczenie i mocno wpływa na konotacje wywoływane u potencjalnych klientów. Ten aspekt obejmuje takie rzeczy jak slogan marki oraz język i brzmienie wykorzystane do komunikacji z odbiorcami.
• Wartości – Mówi się o nich coraz częściej. Odgrywają znaczącą rolę w ekspansji marki na rynku. Określają one istotę marki. To na ich podstawie bardzo często klienci decydują czy mogą zaufać firmie i zdecydować się na skorzystanie z jej usług i produktów.
Jakie znaczenie ma stworzenie silnego brandu?
Mocny brand to doświadczenie, wiedza i umiejętności. Klientom kojarzy się to z jakością i profesjonalizmem. Dlatego tak istotne jest dbanie o silny i przemyślany branding. Jest to oczywiście proces bardzo czasochłonny i często również bardzo drogi. Celem jest uświadomienie klientom tego, dlaczego akurat nasza marka spełnia ich potrzeby i dlaczego nasze produkty są dla nich idealne. Zbudowanie silnego brandu pozwoli znacznie wyróżnić się na tle konkurencji. Przyczyni się to również do powiększenia zasięgu oferty i wzmocnienia pozytywnej reputacji firmy na rynku. Po pewnym czasie możliwe będzie nawet podniesienie wysokości marży. Zatem skupienie się na mocnym brandingu przynosi naprawdę ogrom korzyści.
Rebranding – kiedy przychodzi moment, gdy warto go zastosować?
Rebranding jest dość skomplikowanym procesem. Polega na całkowitej zmianie postrzegania danej marki. Sytuacje, w których firma jest zmuszona do takiej zmiany, nigdy nie należą do tych przyjemnych. Może być to wynik na przykład kryzysu wizerunkowego. Czasami jednak firma decyduje się po prostu na odświeżenie wizerunku, który po dłuższym czasie stał się zwyczajnie przestarzały. Istnieje również coś takiego, jakie rebranding ofensywny, który stosuje się w momentach, gdy firma znacząco rozszerza swoją działalność. W każdym z tych momentów warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów z zakresu PR’u. Doradzi on najlepsze rozwiązania tak, by firma, jak najwięcej zyskała na przeprowadzeniu rebrandingu.