Marketing szeptany od dłuższego czasu staje się coraz ważniejszym ogniwem marketingu w ogóle. W dobie hegemonii Internetu wydaje się to całkowicie normalne, tym bardziej, że samo zjawisko „poczty pantoflowej” znane jest ludzkości od dawna. Skoro zjawisko to rośnie w siłę, to znaczy, że jest skuteczne i warto w nie zainwestować.
Szeptanka, czyli co?
Dla osób, które słyszały coś tam o „szeptance”, ale nie znają szczegółów tego zjawiska na początek krótkie wprowadzenie. Kampania promocyjna marketingu szeptanego polega na szeregu działań, takich jak dokonywanie wpisów na temat danej marki, czy inicjowanie naturalnej dyskusji na temat danego produktu lub usługi. Może nasuwać się pytanie, dlaczego promocja realizowana w taki właśnie sposób jest skuteczna?
Wiele niezależnych od siebie badań wykazuje, że konsumenci bardziej ufają rekomendacjom i opiniom, niż nachalnej reklamie. Dodatkowo, innym aspektem tego zjawiska jest fakt, że blisko połowa użytkowników Internetu w Polsce używa programów do blokowania reklam, czyli tzw. adblockerów. Inni, którzy ich nie stosują, zazwyczaj owych reklam nie oglądają lub nie czytają. Marketing szeptany to alternatywna możliwość dotarcia do szerokiego kręgu odbiorców.
Jak prowadzić skuteczną kampanię?
Jak zatem przeprowadzić skuteczną kampanię marketingu szeptanego? Odpowiedź jest krótka: profesjonalnie. Ostatnią rzeczą, którą można zrobić w tej kwestii to działania na własną rękę. Nie znając sytuacji własnej marki na tle branży i nie mając doświadczenia w dokonywaniu wpisów można sobie tylko zaszkodzić.
Takie wpisy bardzo często są zbyt nachalne i przez użytkowników uznawane za spam, z którym marka się będzie kojarzyć. Najlepiej więc rozpocząć współpracę z którąś z profesjonalnych agencji marketingowych, specjalizującą się w „szeptance”. Zespół osób w niej pracujący zapewni w pełni profesjonalne działania. Będą one relatywnie niedrogie, jeśli porównamy je do tradycyjnej reklamy w radiu lub telewizji.
Kampania powinna rozpocząć się dogłębną analizą branży i marki. Następnie po uzyskaniu wyników należy dobrać odpowiednią strategię i obszary działania. Mogą to być fora branżowe, portale społecznościowe czy zwykłe portale informacyjne. Trzeba jednak pamiętać, że aby „szeptanka” była skuteczna, wymaga dłuższego czasu i systematyczności. Oprócz wpisów, często trzeba także zakładać odpowiednie do celów kampanii wątki, tak aby sprowokować dyskusję innych internautów. Cierpliwość po pewnym czasie powinna zaowocować i przynieść korzyści w postaci zwiększenia sprzedaży.