Branża medyczna rządzi się specyficznymi warunkami marketingowymi. Ponieważ reklama jest tam prawnie zakazana, przychodnie i kliniki muszą sobie radzić w inny sposób. Tym sposobem są kampanie marketingu szeptanego. Jak to działa?

Zakaz reklamy w branży

Aktualnie obowiązujące w Polsce prawo zakazuje reklamy podmiotów medycznych. Reguluje to ustawa o działalności leczniczej, która zezwala jedynie na podawanie do informacji publicznej wiadomości o zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych. Informacje te nie powinny nosić cech reklamy, czyli namawiania kogokolwiek do korzystania z usług danej placówki. Dotyczy to zarówno przychodni, klinik, jak i niewielkich gabinetów specjalistycznych, w tym stomatologicznych. Czy marketing szeptany może tu pomóc?

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany znany jest tak naprawdę od dawna. W swojej pierwotnej formie istniał był jako poczta pantoflowa. Ludzie przekazywali sobie opinie na temat jakiegoś produktu „z ust do ust”. To zjawisko zyskało znacznie na znaczeniu marketingowym w XXI wieku. Rozwój Internetu spotęgował oddziaływanie „szeptanki”. Liczne fora internetowe, a później także media społecznościowe sprawiły, że zasięg odbiorców, jak i osób aktywnie uczestniczących w dyskusjach urósł ogromnie.

Czym jest „szeptanka” dla lekarzy?

Popularność marketingu szeptanego opiera się na tym, że większość osób (70-80%) przegląda opinie na różny temat zanim dokona zakupu. Większość z nich opiera się później na przeczytanych opiniach, nawet jeśli dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych. Podobnie rzecz ma się z usługami medycznymi. To właściwie powszechne, że zanim wybierzemy się do danego lekarza chcemy poznać opinie na jego temat. Czasem poleci go nam ktoś znajomy. To też „szeptanka”, tylko tradycyjna. W przypadku internetowej „szeptanki” wszystko odbywa się na forach i serwisach społecznościowych. Wpisy na temat danego podmiotu wykonuje się tak, aby zainicjować dyskusję zwykłych internautów.

Marketing szeptany nie jest reklamą, dlatego jest coraz częściej stosowany przez podmioty medyczne. Wykonywane w ramach niego wpisy pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną i nie zawierają treści namawiających do czegokolwiek. Oczywiście, jeśli prowadzi się je profesjonalnie przez odpowiednią agencję marketingową.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Comments (1)

  1. Ala

    Odpowiedz

    W branży medycznej nieźle się teraz namieszało. A ludzie też mają skrajne opinie na temat ich pracy. Dlatego jest tu duże pole dla marketingu szeptanego.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *