W 2020 roku 41 proc. Amerykanów wyszukuje głosowo minimum raz dziennie. W Polsce statystyki są podobne. Jak to wykorzystać na swoją korzyść… zanim zrobią to konkurenci?

Kiedy NIE musisz martwić się wyszukiwaniem głosowym?

Większość wyników wyszukiwań głosowych obsługuje firma Google. Z jej przewodnika na ten temat wynika, że na klientów wyszukujących głosowo nie ma co liczyć, jeśli:

  • tematyka jest wstydliwa, wrażliwa (pewne rzeczy wolimy wpisać w domowym zaciszu na klawiaturze lub sprawdzić na smartfonie, niż powiedzieć na głos).
  • Głosowo wyszukujemy w biegu rzeczy, których potrzebujemy „na już” (do tej kategorii nie należy np. „formularz zapisu na studia” – to może poczekać na spokojniejszy moment)
  • Głosowe wyszukiwania prowadzą raczej na strony, które nie wymagają skomplikowanej interakcji.

Jak wykorzystać tę wiedzę? Po pierwsze, jeśli Twoja branża spełnia jeden lub więcej z powyższych warunków, nie martw się aż tak potęgą wyszukiwania głosowego. Możesz też zmienić nieco swoją stronę, by bardziej odpowiadała na pilne potrzeby użytkowników. Uprość formularze, umieść na stronie krótkie poradniki krok po kroku na dany temat.

Co myśli o Tobie Alexa?

Z badań przeprowadzonych w 2018 roku wynika, że wśród najczęstszych pytań do systemu wyszukiwania głosowego były te o:

  • znalezienie muzyki, obsługę radia,
  • wiadomości i pogodę,
  • pomoc w gotowaniu jajka,
  • wskazówki podróżnicze,
  • włączanie audiobooków, podcastów,
  • zakupy

Jeśli Twoja branża ma w jakimkolwiek stopniu związek z tego typu tematami, warto zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwań głosowych. Jeśli trafisz do serca Alexy czy Siri, to dowiedzą się o Tobie tysiące użytkowników.

Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe – jak to się robi?

Odpowiedź na pytanie zadane za pomocą wyszukiwania głosowego pochodzi najczęściej z sekcji „feature snippets” na stronie Google, czyli krótkiej instrukcji lub info znajdujących się w ramce nad tradycyjnymi wynikami wyszukiwania.

RADA: Zorientuj się, pod jakie słowa kluczowe pozycjonuje się treść zawarta w sekcji nad wynikami wyszukiwań („feature snippets”). Na swojej stronie przygotuj lepszą, bardziej wyczerpującą temat odpowiedź na to samo pytanie.

Pisz pełnymi zdaniami

Używaj naturalnie brzmiących pytań, np.: jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwania głosowe?

Używaj też form podobnych i synonimów, takich jak: jak robi się optymalizację strony pod wyszukiwanie głosem?

Jeśli dodatkowo na swojej stronie umieścisz wyczerpującą odpowiedź na zadane pytanie, masz duże szanse na to, by znaleźć się w wynikach wyszukiwania głosowego. Wówczas klienci będą najczęściej wchodzili właśnie na Twój portal, a to przybliża ich do decyzji o dokonaniu zakupu lub wykupieniu usługi.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *