Mimo, że każdy może dziś napisać książkę, to nadal posiadanie w portfolio e-booka czy raportu branżowego zwiększa prestiż i rozpoznawalność. Ale nie tylko dlatego warto.
Na początek wyjaśnijmy pojęcia:
raport branżowy – dokument do ściągnięcia w formie PDF, dokumentu Word, w formie prezentacji lub dostępny jako post na stronie. Przedstawia szczegółowe, świeże dane na temat wybranego segmentu rynku.
Przykłady: Rynek e-booków biznesowych w Polsce w pierwszym kwartale 2020 roku; Sektor naturalnych świec zapachowych – perspektywy i wyzwania 2019 – 2024.
e-book biznesowy – krótki, darmowy e-book może mieć od kilkunastu stron; płatne mają zazwyczaj co najmniej kilkadziesiąt. Dostępny w formacie PDF, Epub, Mobi, rzadziej jako dokument Word. Poza szczegółowym opisem branży możesz zawszeć tam historię firmy lub sektora, własną drogę, porady, case-studies itp.
Przykłady: 99 pomysłów na e-book biznesowy w 2020 roku; O świecach zapachowych – historia i praktyczne porady dla tych, którzy chcą je robić w domu
Teraz kilka faktów* o raportach branżowych i e-bookach:
- 71 proc. klientów B2B sprawdzało w ostatnim roku branżowe raporty przed dokonaniem zakupu.
- 75 proc. klientów B2B udostępni dane swoje i firmy w zamian za raport branżowy (62 proc. – w zamian za infografikę, 49 proc. – za ważne branżowe video.)
- 79 proc. klientów B2B dzieli się raportami branżowymi ze swoimi kolegami z pracy,
Raport branżowy łatwiejszy niż myślisz
Raport branżowy – to brzmi jak skomplikowany dokument pełen szczegółowych badań. Trochę tak jest, ale raporty możesz stworzyć też nie posiadając ani budżetu na badania, ani dużego zespołu. Możesz wykorzystać:
- ankiety przeprowadzone wśród klientów i kontrahentów,
- własną wiedzę,
- własne dane statystyczne: o demografii, średnich wydatkach, procesie zakupowym Twoich klientów,
- dane z Google Analytics, social-mediów i programów wyszukujących słowa kluczowe,
- już dostępne dane z badań naukowych, mniej znanych zestawień itp.
Raport branżowy możesz przedstawić w formie infografiki, artykułu, prezentacji, webinaru, darmowwego PDF-a lub dłuższego e-booka. Najpopularniejszy darmowy e-book firmy Hubspot został udostępniony 12 000 razy – docierając tym samym do setek nowych klientów.
Pamiętaj: raporty branżowe i e-booki pomagają zbudować bazę mailową. Możesz wysyłać je bezpłatnie osobom, które zapiszą się na firmowy newsletter. Dłuższy e-book czy raport możesz sprzedawać tym, którzy chcą wiedzieć o branży jeszcze więcej.
Co robić, gdy nie umiesz dobrze pisać?
Nie każdy da sobie radę z napisaniem, a następnie redakcją i złożeniem e-booka. Jeśli chodzi o samo pisanie, możesz skorzystać z pomocy ghostwritera. Zależnie od wybranego modelu współpracy zrobi za Ciebie wszystko lub tylko zredaguje dostarczone materiały.
Składem zajmie się wyspecjalizowana firma. Wiele rzeczy można zrobić też samemu w programach graficznych takich jak Canva czy Adobe Spark. Możesz postawić na prostotę i złożyć PDF bez ilustracji lub wydać interaktywny, pełen kolorów e-book. Najważniejsza jednak jest treść, bo to ona pokaże, że jesteś ekspertem.
* źródła danych: 2018 Content Preference Survey Report