Pewnie każda osoba interesująca się marketingiem chociaż raz spotkała się z tematem obsługi klienta w czasie rzeczywistym. W końcu odpowiadanie na potrzeby odbiorców to podstawa każdego biznesu. Jak dokładnie wygląda zastosowanie live chatów w marketingu i jakie mogą być ich korzyści? Na te pytania postaramy się dzisiaj odpowiedzieć! Zapraszamy do lektury!
Czym jest live chat w sklepie internetowym?
Jeśli słyszy się to pojęcie po raz pierwszy, do głowy mogą przychodzić różne pomysły i skojarzenia. W końcu nie każdy musi być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami ze świata marketingu. Jednak jeśli należymy do grona osób, którym, chociaż od czasu do czasu zdarza się robić zakupy w sieci, to na pewno niejednokrotnie zauważyliśmy na którejś z odwiedzanych witryn wyskakujące okienko. Bardzo często znajduje się w prawym dolnym roku i wyświetla się w nim pytanie „W czym mogę pomóc?” lub podobne. Brzmi znajomo? Właśnie to narzędzie kryje się pod pojęciem live chatu! Pozwala na naprawdę szybką komunikację z potencjalnym klientem. Ma również funkcję uzupełniają niewykorzystany potencjał innych środków komunikacji.
Jakie korzyści wynikają z wdrożenia Live Chata na stronie internetowej?
Pewnie wiele osób pomyśli sobie, że takie wyskakujące okienko tak naprawdę nie ma wcale żadnych plusów. Nic bardziej mylnego! Przede wszystkim dzięki czatowi potencjalny klient może dokonać decyzji o wiele szybciej i sprawniej przejść do składania zamówienia. To jednak nie koniec zalet. Warto wymienić jeszcze między innymi:
• Możliwość obsługi wielu klientów jednocześnie – Live chat daje możliwość obsługiwania jednej osobie przynajmniej kilka osób jednocześnie. Może odpowiadać na ich pytania, sprawdzać dla nich informacje, czy podpowiedzieć w kwestii doboru produktu.
• Zwiększenie komfortu zakupów – Klient dzięki szybkiej reakcji ze strony firmy czuje się zaopiekowany i „dopieszczony”. Wpływa to pozytywnie na jego decyzje zakupowe, a co za tym idzie, na wzrost sprzedaży.
• Poprawia wizerunku marki i wzrost zaufania – Live chat umożliwia szybką reakcję na problemy i potrzeby klientów. Dzięki temu budujemy z nimi relację i sprawiamy, że marka jest postrzegana jako ta, która dba o swoich odbiorców.
• Nawiązanie relacji i bliskość z klientem – Możliwości konfiguracji live chatów jest naprawdę wiele. Jeśli podejdziemy do tematu rozsądnie, możemy zyskać jeszcze więcej. Komunikacja mailowa tworzy pewnego rodzaju dystans. Natomiast w przypadku chatu mamy możliwość umieszczenia na ekranie na przykład zdjęcia konsultanta.
O czym pamiętać przy tworzeniu Live Chata?
Istnieje kilka praktyk, o których warto pamiętać, decydując się na wykorzystanie takiego narzędzia jak Live chat. Przede wszystkim warto wychodzić do klienta z inicjatywą, czyli zaczynać rozmowę, a nie czekać na jego ruch. Okienko nie musi oczywiście otwierać się natychmiast po wejściu na stronę. Ustawienie kilkusekundowego opóźnienia będzie dobrym rozwiązaniem. Podstawą jest również dbanie o staranność wypowiedzi i stosowanie w nich wszystkich zasad ortograficznych i interpunkcyjnych. Natomiast ton i styl wiadomości można dopasowywać do rozmówcy. W końcu innego języka używają nastolatkowie, a innego osoby starsze lub biznesmeni. Pamiętajmy, że w projektowaniu treści najważniejsze jest samopoczucie klienta!