Najpierw wędrowni bardowie i snucie opowieści w rodzinnym gronie, potem pamiętnikarze i kronikarze, pierwsze wydawane powieści, pierwsze słuchowiska, potem filmy… Opowieści towarzyszą nam od zawsze. Jesteśmy nimi otoczeni, ale też ich szukamy, ponieważ nasze mózgi je po prostu kochają, ba – wiele wskazuje, że potrzebują ich do rozwoju. Tę naszą ludzką miłość do historii wykorzystuje się w biznesie. I to z ogromnym powodzeniem. Czy storytelling to dobre narzędzie marketingowe do zastosowania na stronie firmowej?
Storytelling w marketingu – co to w zasadzie jest?
Storytelling można nazwać po prostu opowiadaniem historii. W kontekście marketingu jest to takie opowiadanie o produkcie, usłudze czy najczęściej o marce, w którym suche fakty zastąpione zostają opowieścią. Historią, która jest wciągająca, wyróżniająca, wzbudzająca emocje.
Dlaczego warto to stosować? Nasz mózg niechętnie zapamiętuje suche fakty. Ale już emocje i obrazy, które sobie tworzy słuchając opowieści, jak najbardziej pamięta. I to na długo. To właśnie sprawia, że między odbiorcą/klientem a marką tworzy się więź. Opowiadanie jest swojego rodzaju spoiwem, które łączy odbiorcę z przedsiębiorcą. I sprawia, że ten drugi zostaje zapamiętany i wybrany na długo.
Storytelling jako wyróżnienie
Dlaczego storytelling tak świetnie się sprawdza jako strategia marketingowa? Ponieważ niestety czasami… nic innego nie będzie działało. Cóż, obecnie rynek jest tak nasycony, że trudno jest znaleźć niszę lub branżę, w której nikt nic nie oferuje. Większość usług i produktów jest po prostu bardzo podobna, a przyciągniecie ludzi niskimi cenami z reguły nie zdaje egzaminu ze względu na dość duże koszty prowadzenia biznesu.
Storytelling ma być sposobem na wyróżnienie marki spośród innych marek oferujących to samo lub coś bardzo podobnego. Osnucie wokół marki historii, opowieści wzbudza emocje. A przy niewielkich różnicach produktów czy usług to właśnie te emocje są czynnikiem decydującym.
A jeśli produkujesz lub oferujesz coś naprawdę oryginalnego, to inni muszą się o tym dowiedzieć właśnie poprzez opowieść.
Opowiadanie historii to sztuka
Storytelling to strategia marketingowa, której zadaniem jest stworzenie i opowiedzenie historii marki. Nie do końca w taki sposób, jak można to rozumieć na pierwszy rzut oka – nie chodzi o to, żeby przekazać użytkownikom twojej strony, że powstała ona 22 marca ubiegłego roku, a trzy miesiące później – 27 czerwca zrobiłeś jej aktualizację.
Nie, suche fakty na nic się nie zdają. Trzeba sięgnąć do teorii bajki i przypomnieć sobie te elementy, które sprawiają, że opowieść jest fascynująca. Przede wszystkim jest to język – wygładzony, miękki, sprawny, nieoperujący zbyt trudnymi i męczącymi słowami (czyli takimi, które par excellence się zna, ale jakoś nie do końca się rozumie ich znaczenie).
Po drugie oczywiście ważną rolę odgrywają tutaj emocje. Opowieść ma pewien ładunek emocjonalny. Ma sprawić, że na wspomnienie o Dziewczynce z Zapałkami w oczach pojawiają się łzy, a na myśl o Shreku uśmiechamy się pod nosem. Storytelling ma sprawić, że twoja marka także będzie się kojarzyć z jakąś emocją. Rozbawieniem, wzruszeniem, uznaniem, zaciekawieniem lub wręcz fascynacją.
A jak to konkretnie zrobić?
Ale do konkretów: w jaki sposób właściwie można snuć tę opowieść? Oczywiście na myśl przychodzą przede wszystkim reklamy telewizyjne, ale opowiadać można nie tylko w ten sposób. Ważna jest właśnie strona firmowa. Podstawą jest uzupełnienie zakładki „O nas” lub „Wizja”, gdzie umieścisz historię powstania marki – historię twojej pasji i determinacji. Oczywiście warto także umieścić takie opisy na blogu firmowym czy fragmentarycznie na profilach facebookowych. Za każdą firmą stoi jakaś historia. Opowiedz ją!
Storytelling wykorzystujemy jako jedną z wielu strategii marketingowych. Możesz używać go na przykład od czasu do czasu, wypuszczając filmiki, zdjęcia i tym podobne materiały, które obrazują proces produkcji produktów. Lub na przykład sposób ich dostarczania innym osobom. Jednym z rodzajów storytellingu są zdjęcia „przed” i „po”, które pokazują historię Klienta, który skorzystał z twoich usług. Snuć opowieść możesz w newsletterze lub mailingu do klientów, którzy zamówili twoje produkty. Wystarczy opowiedzieć im, jaką drogę przebywa ich zamówienie. To wcale nie jest takie trudne. W końcu snucie historii mamy we krwi.