Marketingu szeptanego jako zjawiska nie trzeba nikomu przedstawiać. Wdarło się ono skutecznie w działania marketingu internetowego i pozostaje jego skutecznym zjawiskiem. Jakie znaczenie ma „szeptanka” w komunikacji?
Rozpocząć można od tego, że już sama nazwa zjawiska: Word of Mouth Marketing, czyli marketing słowa mówionego, wskazuje nam na jego komunikacyjne określenie. Szukając starszych określeń, które dobrze opisywałyby „szeptankę”, można wysnuć wniosek, że najlepiej pasuje tu „poczta pantoflowa”. Oczywiście poczta pantoflowa dotyczyła wiadomości, przekazywanych niezależnie „z ust do ust”, natomiast sama zasada działania jest bardzo podobna.
Ponieważ zdecydowana większość ludzi ma bardzo wyraźne inklinacje do przekazywania różnego rodzaju wiadomości innym i bardzo często przepływ takich wieści ma charakter lawinowy, wszystkie te aspekty postanowiono wykorzystać w marketingu szeptanym. Zamiast tradycyjnych kanałów komunikacji wykorzystuje się tutaj różnego rodzaju fora dyskusyjne, portale internetowe czy media społecznościowe.
Ogromne możliwości komunikacyjne
Daje to ogromne możliwości komunikacyjne dla danej marki, aby skutecznie komunikować się z dotychczasowymi i przyszłymi konsumentami. Ważne, aby całą kampanię marketingu szeptanego przeprowadzić w sposób absolutnie profesjonalny. Najlepiej w takim wypadku rozpocząć współpracę z jedną z agencji marketingowych, która zapewni danej marce wysoką jakość przeprowadzonej kampanii.
Ważne jest żeby publikowane posty pobudzały żywą dyskusję. Jedną z głównych zalet „szeptanki” jest fakt, że dobrze przeprowadzona, potrafi pobudzić do pisania postów wielu niezależnych internautów. Jeszcze lepiej, gdy nie wszyscy z nich mają pozytywne zdanie na temat produktów marki. Daje to doskonałe pole do dyskusji. Jeśli produkty czy usługi danej marki są wysokiej jakości, można być pewnym, że większość internautów napisze pozytywne komentarze, które marki będą bronić.
Dlaczego to wszystko jest takie ważne? Bo taki rodzaj promocji jest bardzo skuteczny. Rekomendacje internautów to jedno z najbardziej zaufanych źródeł informacji dla konsumentów i wynika to z wielu badań. Warto więc zainwestować w promocję marki, tym bardziej, że koszty takiej kampanii mogą być dużo niższe od tradycyjnej reklamy, a efekty zazwyczaj są bardzo skuteczne i zwiększają sprzedaż.